富田勝彦 Katsuhiko Tomita

Series RIGHT

視覚は、色彩から形体の順に認知されます。
その過程において、境界は輪郭(アウトライン)であるが、
地(背景)と図(形体)の関係に優劣はなく、鑑賞者の主観、経験とセンスが選択するのでしょうか。

Vision is recognized in order of a form from a color.
Although a boundary is an outline in the process, there are no superiority or inferiority in the relation between the JI(background) and the ZU(form).
Is the recognition between the form and the color by the viewer's subjectivity, experience, and a sense of taste?
西・北面 陽光
西・北面 陽光 900x600mm 綿布、アクリル、特殊蛍光塗料
西・北面 月光
西・北面 月光 900x600mm 綿布、アクリル、特殊蛍光塗料
東・南面 陽光
東・南面 陽光 900x600mm 綿布、アクリル、特殊蛍光塗料
東・南面 月光
東・南面 月光 900x600mm 綿布、アクリル、特殊蛍光塗料

個展「端」(2010年・5月開催)で発表しました。作品総数30点。
前作「麗」から4年。“色彩と形”の探求を、さらに進めました。モチーフは菖蒲。
5月、“端午の節句のシンボル”としての菖蒲は、葉の垂直性を子供の成長に重ね合わせているのでしょう。菖蒲池では、花を至近距離で愛でることは少ない。八ツ橋の上から全体を見渡し、花、葉を個々に細かく観賞することはない。つまり、ここでは地色(背景と化した葉色)に乱舞する形態(花色)を愛でているのです。花色は、形態を超え色彩に特化します。そして葉色は、色彩と形態の狭間で脇役に徹します。葉の表現作業は「垂直方向のタッチによるオール・オーバー」です。鑑賞者は垂直方向の中に“葉”を読み取るでしょうか。その方向性から“葉”と認知するのです。そして夜間。花色はまるで、暗闇の中を乱舞する蝶のようです。
この趣を感じて頂く表現として、10年来使用している“特殊蛍光塗料”を用い、ここでも昼夜の2面性を表現しました。2次元である平面に、3次元(立体)から時間軸まで…。
画廊空間4面にわたる作品は、各4方位に合わせ「東=青紫、南=赤紫、西=白、北=黄」にしました。北は黒色でなく、その中央の黄色とし、空間設定としては、中央より南寄りです。勿論、北半球では南より注いでくる光源の下です…。

» 藍画廊 個展「端」展示記録

[作品価格 Price]

菖蒲(900x600):各80万(フルセット2,400万)

Exhibition "Right" (May 2010) Total number of works 30.
Four years passed from Solo Exhibition "Glorious". In addition, the study for "Color and form" was advanced. The motif is an iris.
In May the iris as "Symbol at Tangonosekku" will have overlaped vertical of the leaf with the growth of a child. It is a few to admire the flower at close range in "Ayame-ike" Pond. Look around the whole from "Yatsuhashi" bridge, neither the flower nor the leaf appreciated individually in detail. In a short, admire the form (color of the flower)to danced wildly in ground color (color of leaves that turns into the background). Color of the flower specializes in the color exceeding the form. And the color of leaves is devoted to the supporting between the color and the form. The painting work of the leaf is "All Over by touch in the vertical direction". In the vertical direction, the audience appreciate "Leaf"? It is acknowledged "Leaf" from the directionality.On nighttime, Color of the flower is like the butterfly that dances wildly in the dark...
Two character day and night was expressed to using "Special fluorescent paints". I had been ten years that felt this taste. From 3 dimensions (solid) such as 4 dimensions(time) to the plane that is 2 dimensions(plain).
The work over four gallery spaces was made "East = blue purple, South = red purple, West = white and North = yellow" according to each of four azimuths. From center to assumption as yellow at not black but the North, and South closed to the North as space setting.Of course, it is in the Northern hemisphere under the source of light from the South.

» Exhibition "Right" @iGallery

» WORKS1 環境体験型空間作品