富田勝彦 Katsuhiko Tomita

Series FRAGRANCE

作品「秋」で“ヒトの残像の連続性を検証”>連続による記憶認知。
作品「宴」で“作品間を窓枠と認識し室外を感じるか検証”>均等は、人為的構造を感知。
個展「節」で“作品間に作品図像の左右の繋がりを読み取るか検証”>横に並ぶ眼。引戸の文化から、読み取る日本人特有の感覚。
個展「還」で“鑑賞者は、上下の奥行きを読み取るかを検証”>横に並ぶ眼には不能、不得意。
― 以上のように、ヒトの感覚(視覚)を試行し検証してきました。
そして今作。 日本建築の空間設定に対する“しこう”を考察します。

In series “The Autumn” I investigated the continuity of an afterimage
> Memory is recognized through repetition.
series “The PARTY” investigated the ability to perceive the spatial framework of a picture and feel outside of it
> Generally people will perceive an artificial environment.
exhibition “The Times” investigated the ability to read horizontally across a picture plane
> human eyes are horizontally spaced. Also given the fusuma sliding door pictorial tradition, this is a special perceptual ability for Japanese people.
exhibition “The 60” investigated the viewer’s ability to read depth vertically
> human’s horizontally-spaced eyes are not good at this.In the above exercises I created a variety of tests of human perception, visual and otherwise.
And now in this series of artworks I am considering how to negotiate a relationship with the spaces created by traditional Japanese architects.
紅梅
「紅梅」襖パネル1720x860mm x3点 + 欄間パネル600x860mm x3点 綿布、アクリル、墨、ダイヤ・ピース
黒龍
欄間 1720x600mm 綿布、アクリル、墨、ダイヤ・ピース
小作品
欄間 1720x600mm 綿布、アクリル、墨、ダイヤ・ピース
麝香
「白梅」襖パネル1720x860mm x3点 + 欄間パネル600x860mm x3点 綿布、アクリル、墨、ダイヤ・ピース
黒龍
欄間 1720x600mm 綿布、アクリル、墨、ダイヤ・ピース
小作品
欄間 1720x600mm 綿布、アクリル、墨、ダイヤ・ピース

個展「芳麗」(2021年・2月開催)で発表しました。
春の到来を告げる“梅”。その芳しい香りに暖かな春の気配を感じます。
国宝「紅白梅図屏風/尾形光琳」は、その枝ぶりに特徴があると思います。その満開の花は、紅白各々20程度しかありません。琳派作家のみ ならず、多くの作家が軸、屏風、襖で描いていますが、いずれも満開の花は少ない。それは、屏風、襖では「画面空間に“床(地面)から立ち上 がる樹”梅」が描かれているからではないでしょうか?!
私は画面サイズを「日本における建築空間の基準」と考え、そのパーツの利用、サイズ(1800、900㎜など)を用いています。今回、梅をモチー フにして描くに当たり“満開の花をいかに見せるか?! 楽しんでいただけるか?!”を考えました。そこで「欄間(天井と鴨居の間)を使うこと に答えを求めました。本来、通気の為に“彫刻”“格子”を施しているスペースです。
私はこの高さ、位置こそが“満開の梅”をお見せできる絶好の場所と考えました。それで、このシリーズでは「襖+欄間」「欄間」を作品サイズ の基本としました。
また、古からの二元(思想)を踏まえ“紅梅、白梅”を用い、様々な空間を展示構成できるように制作しました。
BGM:「夢占」本條秀太郎

[作品価格 Price]

紅梅・白梅(2320x2580):各825万(紅白梅セット1,600万)
欄間サイズ(1720x600):各140万

Exhibition“FRAGRANCE‐GLORIOUS”(February 2021)
“Plum” signals the arrival of Spring. I feel the presence of a warm spring in that fragrant scent.
The national treasure“Red and White Plum Blossom Byobu(folding screens)”by Korin Ogata, has a special characteristic in the painted plum tree’s twisted branching. Despite being in full bloom there are still only about twenty flowers present. For many artists, not just Rinpa painters, painting on scrolls, folding screens and sliding doors, there are very few flowers in full bloom. Isn’t that because these folding screen and fusuma paintings depict a “plum tree ‘rising from the floor (ground)’ of the picture space”?
For this artwork’s size I considered “the standard for placement within Japanese architecture”, and used parts that correspond accordingly (1800 x 900mm, etc). While painting the Plum motif I considered fundamentally how to go about showing a flower in full bloom. I wondered “Is it enjoyable?” I looked for an answer by using the Ranma (transom), which is the space between the ceiling and lintel in a traditional Japanese house.
Originally used for air circulation, the Ranma window became a place for decorative sculptures and screens. I thought there is no better place than this height and location for displaying the plum tree in full bloom.
So therefore in this series, “Fusuma + Ranma” and “Ranma” are the basis for determining the image sizes.
In addition I have created these artworks based on an ancient duality: the theme “Red Plum and White Plum”. This framework allows for a variety of interesting ideas for exhibition design.
BGM: "YumeUra-DreamDivining" HonjohHidetaro

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